Useme – Szélesvásznú Ég (2017)

useme_cd2_22

useme_cd2_22

Előadó: Useme

Album: Szélesvásznú Ég

Származás: Magyarország

Megjelenés éve: 2017

Stílus: Pop-metal/ pop-rock

Honlap: http://www.useme.hu

Értékelés: 9/10

 

Két éven belül már a második nagylemezével jelentkezett a Useme. Anno, a 2016 év elején megérkezett Világvevő környékén szinte mindenki szupergroupnak titulálta őket, hiszen több kedvelt rock-metal együttesből érkeztek a tagok. Már az első albummal is egy olyan produktumot hoztak létre, mellyel egyértelműen is egy új színt tudtak hozni a dallamosabb rock-metal szcénába. Azóta körbeturnézták az egész országot, energikus előadásmódjukat, újszerű, rögtön megragadó muzsikájukat minél több helyen igyekeztek megmutatni. Most pedig már kezünkben tarthatjuk a második, Szélesvásznú Égre keresztelt második nagylemezüket is.

Több ízben is elmondták a tagok, hogy sokkal több idő volt formálni az új dalokat, mint anno a három hónap alatt elkészült Világvevő számait. Bár pont emiatt egy egységesebb anyagnak tartják ezt az újat, a Világvevő a pozitív eklektikusága mellett egy igen is kerek, keretbe foglalt dalcsokor volt, a Szélesvásznú Ég pedig ennek egy egyenes ágú folytatása.

Legelőször még 2016 nyarán ismerhettünk meg új számot, mely Rég nem látsz jól névre hallgat. Bár anno az inkább emberi, belső folyamatokra koncentráló Világvevőn is merültek föl elég komoly témák, ez az új anyag esetében hatványozottan igaz, ám itt inkább a külső világban zajló jelenlegi problémák, a modern társadalom negatív attitűdjei kerülnek terítékre. Na pont ehhez csatlakozik például a Rég nem látsz jól – Rajtad Áll – Túl kevés a szándék hármasa. Előbbi a túlzottan elanyagiasodott emberiség elé állít egy tökéletes tükröt, a Rajtad Áll pedig talán pont az ebből eredő, vakon rohanó, begubózott, beszorult emberek hibátlan jellemzése, ám mégis pozitív szemléletű és némi feloldást is nyújt. A Túl kevés a szándékot pedig már az együttes tagjai is az album legmélyebb számának tartják. Bár a középrész billentyűs témájára ráfutó Csongor Bálintos szopránok kicsit komikusnak hatnak, ám emellett szövegileg eléggé negatív meglátással taglalja az énekes-mester az ember által leigázott, meghódított természet- és egyben az emberiség jövőjét is.

Jó, hogy Bálinték a fentiekben leírt témákat is elővesznek, hiszen amellett, hogy popos-, tágabb közönségek számára is hamarabb és könnyebben befogadható-, ám egyébként nem kicsit zúzós számaik vannak, ezeket erős és mély tartalommal is föltöltik, komoly üzenetet közvetítve velük a hallgatóság felé. Utóbbi témakör egyébként is a mai világ legjelentősebb problémájának számít, de ezen túl is tartalmasak és értékesek a Useme-szövegek. Bálint megfogalmazásai is sajátosak, ám mindemellett az is nagyon fontos, hogy szövegeit és dallamait szinte egyedülállóan érzékeny és érzéki prozódiával ruházza föl. Ez a fajta értékhordozó szöveg és dallamalkotás amúgy sincsen túlzottan jelen-, sőt, kiveszőben van a mai magyar rock-metal térszínből. Nem hiába tartják (/tartjuk) Csongor Bálintot sokan az egyik legjobb hazai szövegírónak és énekesnek.

Azért a nagyon deep témákon túl kapunk némi megnyugvást -vagy épp felpörgetést is az olyan dalok alatt, mint például a Miénk a világ vagy az Ez a mi portrénk. Mind a kettő a szerelem különböző aspektusát (vagy épp korszakát…) járja körbe, ráadásul mind a kettőhöz profi klipek készültek. Utóbbit már megannyi koncerten bejáratták, szinte már-már diszkóba illő, bulis hangvételéhez igazodva az utánozhatatlan Mihaszna Film stábja készített egy steam punk-os légkörű klipet, míg előbbi ultra-nyári feelingjéhez a srácok kicsit megkésve, augusztus második felében dobtak ki egy videót. Amúgy a Miénk a világ talán a legpozitívabb nóta a lemezen, a klipét pedig a tagok szerint is különösen feelinges és értékes hazai kistájon, a Káli-medencében vették föl. Ez persze csak egy adalék, de ez a videó tényleg egy pluszt tud nyújtani például egy olyan kritika/ ajánló írónak, aki fél éves kora óta a Káli-medence tájain szokott nyaralni… szóval a lényeg, hogy imázsklipnek is bőven elmegy!

Ha már Bálintról, a szövegeiről és énektémáiról beszéltünk, a többieket is érdemes megemlíteni. Tényleg mindenki nagyszerűen teljesít ezen az albumon (is), de Varga Zolit és Anga-Kis Miklóst emelném ki pluszba. Miki már a Subscribe tagságából is kiemelkedő bőgős volt, de ezen második albumon szinte már Useme-védjeggyé válnak a számokat nyitó slap-technikái. Amúgy az egész lemez is nagyon pofásra lett keverve, de a basszusok még annál is jobban szólnak rajta. Varga Zoli már a Világvevő számainak hátterét is élénkre színezte, ám a Szélesvásznún talán még vastagabban fognak azok a színesek! Ide lehet érteni többek között például az albumot nyitó Ami felkavar háttérbillentyűit, a Mézmocsár magas tónusú samplereit, vagy a Túl kevés a szándék és a Körbezárva zongorás betéteit. Egyébként utóbbi szám szinte már epikus, heroikus hangulatú, ami talán nem is véletlen… Bár belső folyamatokat leíró, már-már pszichoanalitikus magaslatokba húzódó dalnak is lehetne tartani, Bálinttól egy interjúból megtudhattuk, hogy e szám a jelenben zajló, aggasztó (politikai) folyamatokra, a történelem ismétlődő elemeire reflektál.

Talán nem annyira szembetűnő módon de egy nüánsznyival több lett a masszív, zúzós, rockos, metalos megközelítés az albumon. Ide lehet venni többek között az albumot nyitó Ami felkavar berobbanását, a már egy pillanatra említett Mézmocsár című számot (mely egyébként az egyik legjobban elkapott nóta lett a dalcsokorban), a legelsőkén kikerült Rég nem látsz jólt, illetve ott van a címadó is. No azért kétségbe sem kell esni; a minőségi metalos riffelésen és feelingen túl ott van a megszokott popos, pozitív töltet is.

Hogy ne higgye senki azt, hogy teljesen a banda oldalára húzok, no és persze muszáj itt lennie egy kis objektivitásnak is (pff, na persze…), ezért megemlítek egy kis negatívumot is az új lemez kapcsán, ez pedig az utolsó előtti, kilencedik nóta, A Test az áruló. Amúgy nincs különösebb probléma vele, egy Useme-san fülbemászó, szerethető, viszonylag vidám szám, ám sokadik hallgatásra sem tudott megfogni. Talán én vagyok ízlésficamos, de azért is lehet, mert amellett, hogy egy jó dal, plusz, kiemelkedő adalékot nem rak bele a Useme életműbe.

A Test az áruló után a számok során a címadó Szélesvásznú Ég zárja, mely nóta a Useme védjegyek alfája és omegája. Benne van mindaz, amiért kedvelni lehet a csapatot; az érdekes samplerek, a zúzós, táncolásra, headbangelésre késztető riff-hegyek, a magával ragadó basszus alapok, a technikás dobolás, a minőségi mondanivalójú dalszövegek, melyek fejből kiverhetetlen dallamokkal kerülnek átadásra. Egyszóval benne van Bálint, Tibi, Zoli, Ádám és Miki egyénisége; ezektől a különböző karakterektől válik a Useme Usemevá.

Bár a Világvevővel sem volt semmi baj, ezúttal egy (még)kiválóbb lemezt kaptunk a pop-rock/ pop-metal kvintettől, melynek számai simán képesek lesznek a legnagyobb hazai együttesekig repíteni a bandát. Ha ezt nem hiszitek, lessétek meg őket egy hét múlva szombaton (október 14.) az A38 hajón. Mi ott leszünk. Találkozunk az első sorokban? (!)

Írta: Vágány Norbert

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal \m/