The Dark Element – The Dark Element (2017)

The-Dark-Element_800x800_600x600

The-Dark-Element_800x800_600x600

Előadó: The Dark Element

Album: The Dark Element

Származás: Finnország, Svédország

Megjelenés éve: 2017

Stílus: Symphonic metal / power metal / heavy metal

Honlap: https://www.facebook.com/TheDarkElement/

Értékelés: 7,5/10

A The Dark Element bemutatkozó albuma még 2017. november 10.-én jelent meg a Frontiers gondozásában. Bár szokása a kiadónak a különféle „szupergrúpok” összeverbuválása – melyek közül jó néhányból egész jó produkciók tudnak összejönni -, az Anette Olzon és Jani Liimatainen nevével reklámozott The Dark Element még ezek közül is ígéretesnek hangzott, így a megjelenést bizonyos berkeken belül nem kis várakozás övezte.

Jani Liimatainen a Sonata Arctica alapítójaként is ismert, ám a 2007-es távozása óta számos formációban segédkezett/ megfordult már, elég többek között csak a Stratovarius-t, a szintén Strato-s Timo Kotipelto-val közös akusztikus projektet vagy a Cain’s Offering-et említeni. Utóbbi banda bevonása már csak azért is fontos, mert a lemezen is hallható ritmusszekció tagjai (Jonas Kuhlberg – basszus, Jani Hurula – dobok) is onnan lettek „kölcsönözve”. Végezetül Liimatainen zenésztársai mellett a Nightwish egykori, legvitatottabb énekesnőjét, Anette Olzon-t vonta be a projektbe, akivel összeállt a négy „sötét elem”. Az énekes hölgyet ugyan sokan nem pártolják, az (szinte) vitathatatlan, hogy a leghíresebb szimfonikus metal zenekar legeklektikusabb, legváltozatosabb és legkülönlegesebb albumai az ő hangján szólalnak meg a hallgatók felé. 2012-es kipaterolása után az énekesnő 2014-ben dobott ki a piacra egy egészen haloványra sikeredett popos, rockos szólóalbumot, ám ezen – valamint közösségi médiás edzős, izzadós ijesztgetésein motivációs bejegyzésein, képein – kívül nem sokat lehetett róla hallani, így kíváncsian, de vegyes érzelmekkel lehetett várni a The Dark Element azonos nevű debütáló albumát.

A lemezről pedig egyértelműen ki lehet jelenteni, hogy kellemes meglepetés, sőt! Ugyan a zeneszerző Jani-ra a kiadós ultimátum felkérés úgy hatott, hogy kézlenyomatán látszik némi hatásvadászat és mesterkéltség, de egyáltalán nem zavaró mértékben. Nagy zúzdákra és meglepetésekre nem kell számítani, ám az elektronikus, avagy szimfonikus részek kellő arányban vannak a ritmus riffekkel, a keverés is tiszta és tetszetős. Még, ha sok esetben már-már túl rádióbarát módon slágeresek a számok, ettől még egy kifejezetten tisztességes album lett, több esetben igenis mély mondanivalóval, melyet már a boritó is előre vetít. Bár az arcról bőrrel együtt levágott vagy letépett, kifeszített, élénk, élő-, ám kicsit összetöredezett szem – melyben egy erdő fái, valamint hegyek tükröződnek – kicsit visszataszításra is adhat okot, ám emellett kifejezetten ötletes és érzéki módon megrajzolt.

Néhol érezhető az énekesnő anyabandájának hatása, itt muszáj megemlíteni például az elsőként kikerült, klipel is megtámogatott My Sweet Mystery-t, mely refrén előtti verzéje az Imaginaerum albumot idézi föl, de annyira, hogy az ember akár azt is híheti, hogy onnan maradt le ez a tétel. No és persze ott van a versszakok közötti gitár-billentyű párosítás, ami miatt szinte perelhetne a nagy Tuomas Holopainen olyannyira szájunkba szökik a Nightwish-íz, az Emppu-rokon gitáros kavarászásokról nem is beszélve. Az egyértelmű, hogy (többek között) ezzel a track-el meg akarták fogni a(z adott esetben elégedetlenkedő) fanokat, ám még így is kellemes, magával ragadó hallgatni való, a legtöbb szám pedig kétséget kizárólag kibújik a Nightwish-árnyékból.

Amellett, hogy slágeresek a dalok, a változatosság nem marad el. Kapunk itt már-már táncolható, nyári sodrású elektro-rock-ot (Here’s To You, I Cannot Raise the Dead), epikusságba hajló szimfo-rock-ot (Last Good Day, Halo), egészen elégikus-, ének és zongora központú balladát (Someone You Used To Know, Heaven Of Your Heart). Utóbbiak kiemelendő elemei a hanganyagnak, talán ezek, amelyek valamilyen mértékű egyediséget hordozva a leginkább jól állnak Anette-nek.

Kifejezetten negatív elemet nehéz megragadni a lemezzel kapcsolatban. Ugyan kiemelkedő zenei megoldásokat nem sorakoztatnak föl, ez talán nem is keresendő része ezen bemutatkozó anyagnak, hiszen emellett a számok dal-, dallam- és ének-központúsága bőven elviszi a hátán az egészet. Egy dolgot viszont nem tudok megérteni, ez pedig az, hogy ugyan a megjelenést megelőző reklám és a marketing miatt elfogadható Jani és Anette nevének kiemelése, ám azt már nem tudom elfogadni, hogy a borítón miért kapott ekkora hangsúlyt a két egyén neve. Oké-oké, értem az előbbiekhez hasonló indokokat, ám ránézésre így inkább tűnik a projekt egy Jani Liimatainen és Anette Olzon duo-projektnek, mint egy önálló, The Dark Element névre hallgató együttes első albumának; utóbbi elnevezést szinte keresni kell a lemezborítón…

Mindezeken túl azért érzékelhető némi előre mutató jelenlét az olyan számokban, mint The Ghost and the Reaper vagy a Dead to Me. Ezek The Dark Element viszonylatban is harapósak, metal-osak, markáns számai a 12 track-es hanghordozónak. Anette ismételten magas szinten teljesít ezekben is (bár a The Ghost… végi elhaló sikolya elég fájdalmasra sikeredett…), ahogy ez az egész albumra jellemző. Ki kell emelni, hogy amolyan grátiszként a végére a Dead to Me akusztikus verzióját is megkapjuk, egy kis sejtelmes zongora introval, érzéki akusztikus menetekkel, az énekesnő angyali énekével. Ezen plusz szám a korábban említett Someone You Used To Know – Heaven of Your Heart páros erényeit és hangulatait hozza vissza.

Összességében talán minden számban lelhetők föl olyan momentumok és elemek, melyek meg tudják ragadni az embert és a szívét, pont ezek miatt az egész album szerethetővé válik. Ugyan egyelőre csak két skandináv fesztiválos fellépés lett bejelentve a nyárra, a lemez bőven erős annyira, hogy egy rövidebb-hosszabb, akár előzenekaros turnét is megejtsenek vele. Jani és Anette pedig ezzel a teljesítménnyel simán megérdemlik, hogy a The Dark Element-el pályájuk szárnyalásnak induljon.

 

Írta: Vágány Norbert

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal \m/