“Sosem voltam híve az előre kitalált, megtervezett dolgoknak, nem tartottam őszintének, és ezáltal működőképesnek sem.”

 

Mi, magyar metal rajongók szerencsére az utóbbi időben egyre több olyan zenekart tudhatunk magunkénak, akiket nem csak mi ismerünk, és időről-időre a koncertjeiken is megfordulunk, hanem nemzetközileg, az országhatárainkon túl is komoly elismerést kapnak, és a legnevesebb fesztiválokon, klubok színpadain lépnek fel. Nem gondolom, hogy bárkinek példát kellene hozni ilyen zenekarokból, hiszen egy-egy magyar csapat külföldi fellépése, turnéja általában komoly hírértékkel bír, így az internet, és a nyomtatott sajtó világában hallhatunk, olvashatunk róluk bőven. Az 1999-ben alakult, (azaz lassan húsz éve muzsikáló) BORNHOLM is azon csapatok közé tartozik, akik az elmúlt közel két évtizedben a nemzetközi színtéren is komoly ismeretségre tettek szert, lemezeik pedig rendre neves, külföldi kiadók gondozásában jelennek meg. A black metal egyik hazai úttörőjének számító zenekart az utóbbi időben nem igazán csíphettük el az itthoni klubokban, így örömhír, hogy szeptember 21-én a Dürer Kert színpadán adnak egy nagyszabású koncertet, ennek apropóján pedig a zenekar vezetőjét, énekesét, gitárosat, Sallai Pétert, alias Sahsnotot interjúvoltuk meg, aki elmondta, ezúttal mire számíthatnak a koncertre látogatók, ám szóba kerültek a régi idők, a nosztalgiázás, és a zenekar körül történt, és jelenleg is történő dolgok:

ELŐSZÖR IS KÖSZÖNÖM, HOGY ELFOGADTAD AZ INTERJÚ FELKÉRÉSÜNKET! BÁR ÚGY GONDOLOM, A BORNHOLMOT ALIGHA KELLENE BÁRKINEK BEMUTATNI, AKI AKTÍVAN KÖVETI A MAGYAR METAL SZÍNTERET, MÉGIS, ELSŐ KÖRBEN ARRA KÉRNÉLEK, NÉHÁNY MONDATBAN MESÉLJ KICSIT ARRÓL, HOGY IS INDULT EL-HA JÓL SZÁMOLOM-IDESTOVA 18 ÉVE A ZENEKAR, ILLETVE MI VOLT AZ ELSŐ INDÍTÉKOD ARRA, HOGY TE MAGAD IS ZENÉVEL KEZDJ FOGLALKOZNI? 

SAHSNOT: Köszönöm én is, örömmel válaszolok a kérdéseidre! 1999 decemberében döntöttük el, addig mindenféle kisebb formáció után, hogy végülis egy új zenei irányt vett a történet, és kezdjünk el egy teljesen új zenekart. Azt hiszem, 2000 tavaszán jött a név, és ahogy ez általában lenni szokott, a korai időkben főleg baráti társaságból, vagy zenei pálya legelején lévő emberekről volt szó. Azóta persze mindenkinek másképp alakult az élet, nálam egyedüliként jutott, hogy a zenekart vigyem a mai napig. Az indíték elsősorban inspiráció más zenékből, az érdeklődés egy misztikusabb, sötétebb zenei, ideológiai irány iránt, talán így jellemezném. Mára annyira az életem része, hogy nem igazán gondolok bele, hogy is indult, nagyon fiatalok és más személyiségek voltunk akkoriban.

NYILVÁN A MEGALAKULÁSKOR MINDEN CSAPATNAK VANNAK KITŰZÖTT CÉLJAI, AMELYEKET MEG SZERETNÉNEK VALÓSÍTANI, ILLETVE SOK ESETBEN KONKRÉT ELKÉPZELÉSEK IS KIALAKULNAK, MILYEN ZENEI STÍLUSBAN SZERETNÉNEK MOZOGNI. NEKTEK MÁR A KORAI KEZDETEKTŐL EGYÉRTELMŰ VOLT, HOGY A SÖTÉTEBB HANGULAT, A BLACK METAL A TI IRÁNYVONALATOK, ILLETVE AZ AKKOR KITŰZÖTT CÉLOK VÁLTOZTAK A KÖZEL HÚSZ ÉV ALATT? HA IGEN, AKKOR MOST MIT MONDANÁL, MI A ZENEKAR JELENLEGI CÉLJA, AMIT KITŰZTETEK? 

SAHSNOT: Ez az egész ösztönösen jött. Sosem voltam híve az előre kitalált, megtervezett dolgoknak, nem tartottam őszintének és ezáltal működőképesnek sem. Létezik egyfajta kémia az emberek között, akik zenélnek, és létezik egy magasabb rendű rendező erő, amire már akkoriban is bátran rábíztam magam. Mivel ez a zene elsősorban ideológiai, szellemi alapokkal rendelkezik, nem is lehetett volna bármilyen értékelhető produktumot összehozni, ha kizárólag zeneként, a stílusok egyikeként tekintünk rá. Maximálisan komolyanazt gondoltuk a világ dolgairól, amit, és egy archaikusabb, a modern felfogással gyökeresen ellentétes gondolatvilágot követtünk. Zeneileg szintén ösztönös, belső indíttatású a dolog, nem volt megtervezve vagy ilyesmi, egyszerűen jött. Ha tetszik, egyfajta lázadás volt a modern világ ellen. Ez azt hiszem túl sokat nem változott, de azért jóval összetettebbé válik a személyiség ennyi év után. Konkrét célunk sosem volt, az egyetlen az önkifejezés. Mi azért hallgattuk ezt a fajta zenét, mert hittünk benne, és az egyetlen ami számított, hogy csinálhassuk. Túl sok értő fülre, vagy bármilyen sikerre azon a környéken nem számíthattunk, így természetes volt, hogy kompromisszumot nem kötünk. Viszont a kezdeti vad súrlódások, valamint a zenekar túlélése érdekében Budapestre tevődött át a történet, és az egy másik korszak kezdete volt. Ez az első lemez felvételei alatt történt. Mindig rövid távú konkrét célok vannak, mivel a zenekar maga egy intézménnyé vált, egy külön entitássá, mi valahol kiszolgáljuk ezt. Gondolok itt a következő lemez felvételére, kiadóval, koncertekkel kapcsolatos dolgok, stb.

HA JÓL TUDOM, TE VAGY A SZÖVEGÍRÓ, ZENESZERZŐ, DALSZERZŐ IS EGYBEN, AMI AKÁRHOGY IS NÉZZÜK, NEM KIS TELJESÍTMÉNY. PONT EMIATT VAGYOK KÍVÁNCSI, HOGYAN SZÜLETNEK NÁLATOK AZ ÚJ SZERZEMÉNYEK, LEMEZEK? KÉSZ TÉMÁKAT, KONCEPCIÓKAT TÁRSZ A TÖBBIEK ELÉ, ÉS UTÁNA KÖZÖSEN CSISZOLGATTOK MÉG RAJTA, VAGY MÁR A SZÖVEGÍRÁS, ZENESZERZÉS IDŐSZAKÁBAN IS HOZZÁTESZNEK ÖTLETEKET A TÖBBIEK? KÉSZ, KIFORROTT ANYAGGAL VONULTOK BE A STÚDIÓBA, VAGY MÉG A STÚDIÓMUNKÁLATOK SORÁN IS TÖRTÉNNEK NÉHA VÁLTOZTATÁSOK?

SAHSNOT: Ez egy fura dolog. Én sosem hittem a demokráciában, nem is tartom működőképesnek az efféle alkotási folyamatot sem, nem is működik hosszútávon szerintem. Már az elején így alakult a dolog, mert a dalok, az érzésvilág, a zenei stílus valahol, valahogy formát ölt. Onnantól kezdve ezt alakítani kell, törődni kell vele, és nem minden ember alkalmas erre. Adott esetben, ha valami nagyon nem passzol bele, tönkreteheti az egészet. Szóval egy erős szűrőn mennek át az ötletek, a sajátjaim is-ami illik bele-, az szabad utat kap. Legtöbbször viszont nem témánként születnek a dalok, egyszerűen hallja az ember belül és alakítja saját magát. Az én dolgom, hogy eljátsszam, ez egy elég mágikus érzés egyébként. Több helyen olvastam interjúkban, hogy nem egy zenekar okkult, spirituális tapasztalatokkal köti össze az ilyesmit, sőt bizonyos zenekarokkal, szerzőkkel szemben vádként is megfogalmazták ezt. De ez maximálisan így van. Igen, a metal az ördög zenéje (is). De akár a zenei, akár a grafikai oldalt nézem, részemről mindig egy külső erő az ami végigvezeti az alkotási folyamatot. Talán ezért olyan nehéz másoknak belefolyni, mert akkor megtörik a dolog. Viszont számos példa van azért, ahol mások hoztak bizonyos zenei ötleteket, én személy szerint örülök neki.

NEM TITOK, HOGY MINDEN LEMEZETEK MÁS-MÁS KIADÓ GONDOZÁSÁBAN JELENT MEG. EZ MENNYIRE HAT/HATOTT NEGATÍVAN RÁTOK? EGY KIADÓVÁLTÁS MENNYIRE ZAVARJA ÖSSZE AZ ÉPPEN AKTUÁLIS MUNKÁLATOKAT, ILLETVE A ZENEKAR ÉLETÉT? HA NEM TITOK, MEGOSZTOD AZ OLVASÓKKAL, MI VOLT A GYAKORI VÁLTÁSOKNAK AZ OKA? 

SAHSNOT: Ennek ezerféle oka, története van. Az első demo EP még szerzői kiadásban jelent meg. Az első lemezzel mindenképpen külföldi kiadót szerettünk volna, ugyanis nekem sosem volt célom, hogy csak idehaza, csak egyfajta közönségnek zenéljek. Annyira eltökélt voltam, hogy egy évig a fiókomban állt az anyag, egy évig pedig vártunk a megjelenésre. Végül egy francia kiadóhoz, a Melancholia Recordshoz került az anyag. Jól is indult minden, viszont máig tisztázatlan okokból porig égett a kiadó székhelye, stúdiója. Szerencsére a lemez 2005 tavaszán még megjelent előtte. Ezután jött egy hosszabb dalírási időszak, majd 2006 végén az akkor újrainduló holland VIC Recordshoz kerültünk, viszont 2009 végén jelent meg csak a következő lemez, és a kiadó anyagi helyzete, valamint a management hiánya, itt sem segített a dolgokon. Jött egy kisebb közjáték, 2011-ben szintén egy kis francia kiadóval, majd 2012 végén az osztrák NoiseArt Recordshoz kerültünk. Itt már jóval profibb körülmények között dolgoztunk, volt management is, turnék, stb. Igazából az első komolyabb tapasztalatok ekkor jöttek. Viszont a kiadó extrém metal zenekarokkal dolgozó szárnya megszűnt, és bár a kapcsolat megmaradt, átkerültünk a német Massacre-hoz. A továbbiakban is folyamatosan alakulnak a dolgok, bár erről most még nem mondok sokat. Amint láthatod, ezek a dolgok egyáltalán nem segítik a zenekar életét, de ha valaki erre  adja a fejét, ezzel számonia kell. A zenében, a munkálatokban nincs szerepe, de egy lemez utóéletében annál inkább.

A ZENEKAR SORAIBAN AZ ELMÚLT IDŐSZAKBAN SZÁMOS TAGCSERE TÖRTÉNT, PUBLIKUS, HOGY ENNYI CSERÉNEK MI VOLT AZ OKA, VAGY INKÁBB NEM SZERETNÉD, HOGY FESZEGESSÜK A DOLGOT? AKIK JELENLEG A BORNHOLM CSAPATÁT ERŐSÍTIK, HOGY LÁTOD, DÁVIDHOZ HASONLÓAN BE TUDTAK MÁR TELJESEN ILLESZKEDNI A CSAPATBAN, AVAGY ÚGY IS KÉRDEZHETNÉM: BEÉRETTEK? 

SAHSNOT: A tagcseréknek a legtöbb esetben prózai okai vannak, semmi olyan nincs, amiről ne beszélnék szívesen. Olyan, amit más nem olvasna vissza ugyanilyen szívesen, az annál inkább. Egy részében van olyan,  amikor zenei tudásbeli hiányosságokról van szó, illetve olyan is akadt, aki nem tudott a munkája miatt részt venni olyan szinten a zenekar dolgaiban, hogy működőképes lehessen. Ennél a pontnál elkerülhetetlen, hogy valaki dönteni tudjon, akár rövidtávon a saját kárára. Ezeket valahogy meg kell oldani. Volt kinél emberi, zenei elképzelésbeli különbségek, vagy az ideológiai részének az elutasítása játszott szerepet. Volt, aki családot alapított és másképp képzelte az életét, meg olyan is volt, aki mindenféle komolyabb dologra alkalmatlan. Ma már annyival másabb a dolog, hogy érettebben gondolkozik mindenki és az elsődleges dolog, hogy a színpadon maximálisan teljesítsen. Az alkotási folyamatban nem mindig van ennek szerepe. Dávid más kérdés, ő a kezdetektől rengeteget hozzátesz dob szintjén a dalokhoz, ez most is így van.

NEM CSAK ITTHON, HANEM NEMZETKÖZILEG IS KOMOLY SIKEREKET, ÉS ISMERETSÉGET KÖNYVELHETTEK EL, HISZEN SZÁMOS KÜLFÖLDI HELYSZÍN, FESZTIVÁL MEGHÍVOTTJAI VAGYTOK ÉVRŐL-ÉVRE. BESZÉLNÉL KICSIT ARRÓL, HOGY AZ IDEI NYÁRON MELY HELYSZÍNEKEN, FESZTIVÁLOKON FORDULTATOK MEG AZ ORSZÁGHATÁRON KÍVÜL, ÉS MILYEN FOGADTATÁSBAN VOLT RÉSZETEK? HOGY LÁTOD, ÉVRŐL-ÉVRE BŐVÜL A KINTI KÖZÖNSÉGETEK IS? VAN ESETLEG KEDVENC KÜLFÖLDI FESZTIVÁLOD, AHOL MINDIG SZÍVESEN JÁTSZOTOK, ÉS VALAMIÉRT NAGYON A SZÍVETEKHEZ NŐTT? 

SAHSNOT: Egyértelműen más a fogadtatás. Ott valahol egy kult státuszt élvez a zenekar, és teljesen másképp kezelnek, mint itthon. Mivel az évben volt egy kisebb mandulaműtétem, a nyár sajnos kimaradt, de játszottunk például a német DARK TROLL FEST-en, ami egy nagyon különleges fesztivál egy                középkori vár területén erdős környezetben. Nagyon jó élmény volt, és maximálisan korrektek voltak a körülmények. Tervben volt Svédország is, ez áttevődött jövő évre. Ritkán fordulunk meg kétszer ugyanazon a helyen, bár én személy szerint mindig örömmel megyek Nyugat-Európába játszani, bárhova. Sokkal inkább a mi közegünk, és kicsit olyan, mintha hazaérne az ember. Teljesen mások az ottani metal arcok, és nem tudok szinte negatív élményt felidézni. A dán Copenhelltől kezdve a bécsi, német, holland klubokig, francia vagy svájci koncerthelyszínek, az egész egy nagy élményhalmaz. A munkám miatt napi kapcsolatban vagyok rengeteg kiadóval, managementtel, szóval mindenhol van valaki ismerős, akár zenész, akár szervező, vagy épp szabadságon lévő kiadói vezető. Szóval jó dolog. Nem titok, hogy mindig fontosabb ez a része a zenélésnek, és a hétköznapokat egy valahogy túlélhető szükséges rossznak tartom két koncert között.

DECEMBERBEN LESZ KÉT ÉVES LEGUTÓBBI, NEGYEDIK NAGYLEMEZETEK, A PRIMAEVAL PANTHEONS. AZÓTA HOGY ÁLLTOK AZ ÚJABB ÖTLETEKKEL? VÁRHATÓ ÚJABB, ÖTÖDIK NAGYLEMEZ, ÉS HA IGEN, ELÁRULNÁL RÓLA ELŐZETESEN VALAMIT, PÉLDÁUL, HOGY MIKORRA VÁRHATÓ, ÉS MIRE SZÁMÍTHATNAK A RAJONGÓK? 

SAHSNOT: Igen, mindenképpen, tekintve, hogy sajnos a Massacre nem teljesen váltotta be a hozzá fűzött reményeket…Szóval lemez mindenképpen lesz, épp most dolgozom a dalok végső verzióin, és remélhetőleg hamarosan fel is vesszük. Megjelenést tekintve viszont valamikor jövőre lenne esedékes, tárgyalunk az ügyben egyelőre. Részben könnyebb dolga van a zenekarnak ennyi lemez után, mert ismerik, de nehezebb is, mert nem elég kiadót szerezni, előre is kell lépni az előzőekhez képest. Hogy mire számíthat, azt leginkább akkor tudnám jellemezni, amikor ténylegesen meghallom a végső verziót, viszont valamivel bonyolultabb, sok helyen régebbi időket idéző anyag, van benne egy jó adag olyan dolog, amit eddig sosem csináltunk. Abszolút nem a ma divatos experimentális, modernkedő, elmélkedős dolgokról van szó, egyszerűen több misztikum, gyorsabb tempók és új zenei megoldások. A saját utunkat járjuk és egyelőre ez így is marad.

VALAMIVEL KEVESEBB, MINT EGY HÉT MÚLVA (SZEPTEMBER 21-ÉN) JÁTSZOTOK A DÜRER KERT SZÍNPADÁN AZ ANDARTAR, SVOID, ÉS ARCHAIC ZENEKAROK TÁRSASÁGÁBAN. VISZONYLAG RÉG NEM LÁTHATTUNK TITEKET IGAZÁN HAZAI PÁLYÁN, ÍGY MIRE SZÁMÍTHATNAK AZOK, AKIK PÉNTEK ESTE A DÜRER KERTBE LÁTOGATNAK? MIT ÜZENSZ A RAJONGÓKNAK?

SAHSNOT: Igyekszünk mind látványban, mind setlistben kitenni magunkért, és egy olyan színpadképpel kiállni, amit mindig is szerettünk volna. Amíg ezeket a sorokat írom, jelenleg is ezen dolgozom, hogy addigra minden a helyére kerüljön. A koncertet 4 kamerával rögzítik, tehát ez az este elképzelhető, hogy a későbbiekben valamilyen formában megjelenik. A velünk fellépő zenekarokat szintén ajánlani tudom, nem lesz egy szokványos este. Üzenni nagyon ritkán szoktam, nem is tudom, hogy közhelyeken kívül mit lehet ilyenkor mondani…talán annyit, hogy számunkra mindig élmény ha találkozhatunk, és akik egész évben érdeklődnek, ahogy mikor játszunk, azoknak most itt a lehetőség. Mi ugyanolyan várakozással tekintünk rá, szóval gyertek!

 

LINKEK, ELÉHETŐSÉGEK:

BORNHOLM FacebookInstagramhonlap

www.mortpaintgraphics.net

 

(Írta: Tancsik Mátyás)

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal \m/