ELŐSZEDTÜK: Batushka – Litourgiya (2015)

esemény_11

esemény_11Előadó: Batushka

Album: Litourgiya

Származás: Lengyelország

Megjelenés éve: 2015

Stílus: Black metal / doom metal

Honlap: http://batushkaofficial.com/

Értékelés: 10/10

 

Elérkezett hát a nyár, a hőmérők higanyszála az egekbe szökik, a napsugarak pedig gondoskodnak róla, hogy igazán érezzük, mit is jelent a meleg. De sebaj, hiszen itt van a fesztiválszezon! A tikkasztó hőség ellen például tökéletes menekülési lehetőséget nyújt a dunaújvárosi Rockmaraton Fesztivál. Vízpart, hideg sörök, hiányos öltözetű hölgyek – és black metal! Na jó, utóbbit igazából csak a fesztivál negyedik napján élvezhetjük, azaz július 14-én, pénteken. A BP Underground Pit zenei kínálata ugyanis biztosan odavonzza a nagyérdeműt, hiszen nem kisebb nevek fognak fellépni, mint a görög extrém metal színtér egyik zászlóvivője, a Rotting Christ, a norvég black metal legenda, a Taake, vagy a mindössze pár éve feltűnt lengyel Batushka. Ez a rockmaratonos fellépés adta az apropóját annak, hogy előszedjük a polcról a lengyelek első nagylemezét, mely másfél éve már, hogy megjelent.

Korábban is írtunk már a black metalon átmenő változásokról, ugyanis a zenészek egyre több helyről merítenek inspirációt az alkotáshoz, ezáltal egyre többféle zenei elemet olvasztanak bele a szerzeményeikbe. A metal egyébként is egy nagyon változatos műfaj, így pedig még színesebbé válik a paletta. Ennek az egyik ékes példája a lengyel Batushka (eredetileg Батюшка, de az egyszerűség kedvéért maradjunk a latin betűknél). A zenekar szinte a semmiből termett elő, testet öltött a ködös lengyel tájon, 2015 decemberében pedig meg is jelent az első nagylemez, mely a Litourgiya címet kapta. A zenekar tematikája a pravoszláv vallás köré épül, egy sötétebb nézőpontból közelítve meg azt. A dalszövegek is óegyházi szláv nyelven íródtak, és az ortodox liturgia egyes szakaszait taglalják. Mindezek ellenére nem egy keresztény zenekarról beszélünk (Oroszországban például az egyház közbenjárásának okán a fellépési lehetőségüket is visszavonták).

esemény_19

A tagok nem fedték fel kilétüket, találgatások persze vannak. Annyit viszont biztosan tudni, hogy ismert együttesek zenészeiről van szó. A Batushka agya Христофор (Khristofor), tőle származik a zenekar létrehozásának ötlete, társai pedig Мартин (Martin) és Варфоломей (Varfolomey). A Khristofor vezette trió az első nagylemezre nyolc számot rögzített, melyeknek mindegyike a Yekteniya (litánia) címet kapta. Az alcímeket itt nem sorolom fel, akit érdekel, az interneten megtalálja.

Amikor először hallottam Batushka dalt, nem nagyon fogott meg. Pár nappal később azonban újra nekifutottam (ezúttal az egész albumot hallgattam meg), és maradandó nyomot hagyott bennem. A zene hangulata egyszerűen lenyűgöző, a dalok pedig hatalmas erővel bírnak. A súlyos, de dallamos gitárriffeket a klasszikus blackes károgás mellett papi kántálás és mély tiszta ének is kíséri, itt-ott pedig halk csengettyűket is hallhatunk. A Batushka a black metal történetének új fejezetét nyitotta meg ezzel az albummal. Annyi energia és precizitás van az egészben, amennyit szinte elképzelni sem lehet. Az ortodox imázs nekem különösen tetszik, régóta vágytunk már valami egyediségre ebben a tekintetben is.

Az album bővelkedik kellemes pillanatokban, maga a nyitány is kellően epikus (nem a power metalos értelemben), mondhatni lehengerlő. A kórus végig nagy szerepet kap, a gitárokkal pedig tökéletesen kiegészítik egymást. Az első dalban sincs ez másképp, itt a gitár néhol el is halkul, hogy nagyobb helyet biztosítson a férfikórusnak. Noha a dalszövegeket nem értem, a szláv nyelvek tipikus hangzása nagyon illik ehhez a zenéhez, a refréneknél ez különösen érezhető. Pusztán a szavak hangzása magával rántja az embert egy pravoszláv liturgia kellős közepébe. Változatosságban nincsen hiány, a gitárdallamok, a károgó és a tiszta ének, a kórusok és a csengettyűk állandó viaskodása a fölényért a Litourgiya egésze alatt jelen van, a negyedik dalban (legalábbis az elején) viszont a basszusgitár kerül ki győztesként, egy kissé doomos benyomást keltve ezzel. A szélvész tempó helyét a hatodik dal elején, és a hetedik dalban is lassabb témák veszik át, de a záró nyolcadik tétel is bőven tartogat számunkra kevésbé gyors részeket. Ezek a pillanatok egyébként nem idegenek az album többi részétől, a Litourgiya  bátran nyilvánítható teljes egésznek.

Az élőben 8(!) tagot felvonultató Batushka színpadi megjelenése is igencsak bámulatos, a zenéhez tökéletesen passzol. Ellenére annak, hogy a black metal nem egy ”nyári fesztiválbarát” műfaj, mindenképpen érdemes megnézni őket a Rockmaratonon, hiszen ha elvonatkoztatunk a pancsolós-úszógumis, iszogatós-bulizós közegtől, akkor egy nagyon hangulatos, egyedi koncert részesei lehetünk.

Írta: Béres Mátyás

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal \m/