ELŐSZEDTÜK: Within Temptation – The Heart of Everything (2007)

611+RkeQfjL._SY355_


Előadó
: Within Temptation

Album: The Heart of Everything

Származás: Finnország

Megjelenés éve: 2007

Stílus: Szimfonikus metal

Honlap: https://www.within-temptation.com/

Értékelés: 9.5/10

 

Mi minden lehet egy középiskolai szerelemből? Robert Westerholt és Sharon den Adel esetében például a The Portal nevű zenekar, amit a 2001-ben toplisták élére törő Ice Queen című EP által a világ leginkább már Within Temptation-ként ismer meg. Az eredetileg doomos hatásokkal dolgozó gothic metal csapat 1996-os alakulása óta rengeteg zenei, és néhány tagságbéli változáson ment át, két évtized és hat album után ez persze nem is csoda. Ezalkalommal az egyik legnagyobb sikerű, 2007-es, The Heart of Everything című albumukkal fogunk kicsit foglalkozni. Egy évtizede ismerem és szeretem ezt az albumot, érdekes kihívás a milliószor hallott dalokat kicsit szakmai füllel figyelni.

Az egykori divattervező, mára főállású frontasszony, énekesnő Sharon den Adel az egyik interjúban azt mondta, hogy nem annyira nevezné gótikusnak a zenéjüket, sokkal inkább a szimfonikus rock jelzővel illetné a munkásságukat – és valóban, ez az album is valahol a szimfonikus rock és szimfonikus metal határmezsgyéjén helyezkedik el, a kettő közt mesterien egyensúlyozva, a dalok, témák hangulatától függően.

1

A zene egyik legjellegzetesebb pontja és sok értékének egyike vitathatlanul Sharon sokszor az „angyali” jelzővel illetett hangja. Tény, a professzionális énekképzésen soha részt nem vett Sharon egyedi és szép természetes hanggal rendelkezik, és nagyon jól is használja azt. Igazán drámai hatásokat tud elérni hangszínének változtatásával, csak ritkán veszi elő éles hangját (pl. a címadó The Heart of Everything, amelynek hangulata megköveteli), általában lágyan énekel, a legtöbb dalnak egyfajta líraiságot adva ezzel, bár a legnagyszerűbb, amikor dalon belül is különféle hangulatok érzékeltetésére használja ezeket a váltásokat (pl. a The Howling című dal, ami a The Chronicles of Spellborn című számítógépes játékban is szerepel).

The-Heart-of-Everything-promoshoot-within-temptation-3972770-1029-683

Nem csak Sharon hangját hallhatjuk az albumon – az azóta már Mina Caputo-ként élő és tevékenykedő énekesnő, a Life of Agony frontembere még Keith Caputo néven közreműködik a What Have You Done c. dalban, egy nagyszerű duett erejéig. Egy további érdekes elemmel tarkított dal, az egyik kedvenc Our Solemn Hour, melyet Churchill híres beszédének hangfelvétele indít. A szöveg megtámogatására tökéletes a 2. világháborús, harcolásra sarkalló, lelkesítő beszéd – Sharon elmondása szerint a szöveg főként arról szól, hogy mennyire nem tanult az emberiség a saját hibáiból, az eddigi háborúkból. Középtempós, de hatalmas húzással rendelkező refrén, olyan mesterien cseng egybe a kórus, a nagyzenekar és a metal, hogy csak egy együvé összeolvadt, tökéletes zenei egységet hallunk.

 

Talán a másik ilyen összetett, és számomra szintén kedves dal a The Truth Beneath the Rose. Már a bevezető is gyönyörű, vonósok, és egy (zongora?) hanghatás, mely akár harangkondulás is lehetne – ebből bontakozik ki egy viszonylag kemény riffelés, amihez a dallamot a különféle szimfonikus hangszereken kívül a gótikus kórus szolgáltatja. Elég erős felvezetés, és sok időre nem is engedik lankadni a hangulatot, a verze főéneke is viszonylag hamar begyorsul, ami egyenesen elvezet a refrénig, ami ismét csak hibátlan összjátéka a gótikus kórusnak, a baritonos férfikórusnak és a különböző vonós hangszereknek. A hétperces dal több elemből épül fel, a középrészen túl a zongorával kísért átkötő és gitárszóló után a sokadik refrént egy meglepő férfikórus váltja fel, és egészen filmzenés kicsúcsosodás, kiteljesedés zárja a dalt, feszültségoldásnak pedig ismét felcsendül a fődallam zongorán. Mestermű.

The-Heart-of-Everything-promoshoot-within-temptation-3972777-384-500

Egyébként az outrokra, levezetésekre a többi dalnál is érdemes külön odafigyelni, nem szabad róluk idejekorán továbbtekerni, mert gyönyörűszépen levezetik a dalt, figyeljük csak meg a Frozen zongorajátékát, vagy szintén a billentyűket a Hand of Sorrow végén. Szintén egy gyönyörű dal (és nosztalgikus! J), mesteri gitár-zongora-hegedűszóló indulásnak, és a folytatásban is rendkívül dinamikus és szép minden egyes eleme – elképesztő érzékük van mind a dalszerzéshez, dallamíráshoz, is hangszereléshez is, az egyszer biztos. Ilyen organikus együttélését, összejátszását a hangszereknek nem mindig találni, a hegedű sokszor mintha egyféle „második ének” lenne, annyira kiegészíti azt a refrénben. Igazából a legtöbb dalról ódákat tudnék zengeni, de nem fogok, remélhetőleg a három-négy említett dal kellőképp megmutatja a Within Temptation esszenciáját.

Nem mondom, hogy egyszerű ezt az albumot bemutatni, és kvázi alkotóelemeire szedni azokat a dalokat, amiket ha meghallasz, fejből énekled az összes dalszöveget – néha kicsit még nehéz is odafigyelni, hogy pontosan mi történik a zenében, annyira beléd ivódott már. De azt hiszem, ha pár szóban szeretném valakinek bemutatni a The Heart of Everything-et, azt mondanám, csodás dallamok, bombasztikus kórusok, ízléses hangszeres kísérlet, szép balladák és erős húzású rockdalok nagyszerű balansza.

Ne feledjétek, a csapatot Magyarországon december 12-én láthatjátok a Tüskecsarnokban! Esemény itt!

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal \m/