Apey & the Pea – HEX Werkfilm premier és interjú Szombath Máté rendezővel!

Február 19.-én jelent meg az Apey & the Pea legújabb klipje, mely a tavalyi HEX albumuk címadójához készült. A klipet a Cineast gyártócég stábjának segítségével Szombath Máté rendezte, aki nem csak a metal színtéren tevékenykedik, de már korábban több ízben dolgozott együtt Apey-val is rendezőként (itt és itt).

Most nálunk láthatjátok először a HEX klip mellé-, a videó forgatásáról készült werkfilmet, melyet cikkünk alján érhettek el! Ám előtte azért érdemes elolvasni interjúnkat Szombath Mátéval, akinek a forgatás körülményeivel-, valamint egyéb érdekességekkel kapcsolatban tettünk föl néhány kérdést:

Hol zajlott a HEX forgatása és pontosan mennyi időt vett igénybe?

A Filmer Media Stúdióban, Kőváry Tamás stúdióvezetésével, aki személyesen is részt vett stábtagként, most először a mi produkciónkban főtechnikusként. Rendelkezésünkre adta a 200nm-es műtermét és a kamerán kívül szinte minden technikát, amiért baromi hálásak vagyunk a kedvező kondíciókért és a szaktudásáért. Korábban itt forgattuk a Tündérvese és a Trillion klipek egy-egy felét. Azt hiszem ezzel a harmadikkal felraktuk most az ékkövet a feketehátteres klip-éránk végére. (Bár úgyis lesz még ilyen, tudom…)

A forgatás több nehézséggel is járt ezért az alap 12 órás forgatást megtoldottuk még 8 túlórával, így kemény 20 órát töltöttünk ott mindenestül, ami nyilvánvalóan már feszültségekkel járt a végére. Sok jelenetünk volt aznapra és a zenekari kameradarus mozgásoknak tökéletesnek kellett lenniük, mert másodpercpontosan ki volt előre találva, minden szög és mozgás.

Jankovics Marcell Úrral személyesen is értekeztél a háttéranyaggal kapcsolatban? Mennyire könnyen kaptátok meg a jogokat az általa készített Az Ember Tragédiája rajzfilm felhasználásához?

Személyesen sajnos nem. A gyártócég igazgatóival ültünk le tárgyalni a projektről. Ekkor derült ki, hogy Jankovics úr is tulajdonos a cégben, ezért mindenképp egyeztetniük kellett vele, mert mint én is megtudtam, előtte csakis a gyártócég dönt filmek utólagos szerzői jogi kérdéseiről. Ezért is fordultunk a Magyar Rajzfilm Kft.-hez. Őszintén szólva én féltem, hogy nem fogja szeretni a projektet a zenekar témái miatt. Rengeteg interjút olvastam és néztem, ami vele készült, hátha lesz sanszom, vajon ő mit szólna ehhez a párosításhoz, ami szerintem tökéletes. Leadtam minden referenciát a zenekarról és magát a dalt és saját korábbi munkáimat is. Körülbelül egy-két hetet ültek a kérdésen, majd megírták a jó hírt, hogy megadják a jogokat.

Mit gondolsz, milyen képi világgal tudtátok volna megvalósítani a HEX klipjét, ha nem kapjátok meg az engedélyeket a Magyar Rajzfilm Kft.-től?

Kezdetektől fogva a Samuel Bayer (Smells Like Teen Spirit, Zombie stb.) által rendezett Metallica ’96-os Until It Sleeps című klip volt, amit kijelöltem magunknak fő referenciáként. Imádom azt a klipet, amilyen színházi látványtervvel, de szántszándékkal kimerevített illusztráció jelleggel jelenítik meg Hieronymus Bosch festményeinek világát. Emiatt beleférnek az elvonatkoztatottabb, jelzésértékű látványelemek is és első megérzésre számomra ez tűnt egyértelmű megoldásnak, hogy mindezt átültetjük Az Ember Tragédiája színeire. A legfőbb színeket jelenítettük volna meg, a három főszereplő karakterrel, Ádámmal, Évával és persze Luciferrel. Ezeket egy-egy rövid illusztrációszerű jelenettel villantottuk volna fel, párhuzamosan a zenekari image résszel. Ezekből végül három valósult meg. A paradicsomi szín, Éva megdicsőülése, a falanszteri szín és bónusznak még az űrbeli szín is, amit nagyon jelképesen mutatunk a végén, Apey kezeivel. Egy volt filmes tanítványomat, aki elsősorban festő, Budai Alexet, készítettem arra fel, hogy szeretnénk, ha festene egy kb. 3×5 méteres hátteret, ami montázsba foglalja a dráma egy-egy momentumát és ez lett volna a rajzfilmes vizuál helyett a háttérben. Végül mivel sikerült megkapnunk a rajzfilmet, elsősorban arra akartam fektetni a fő hangsúlyt, mert sokkal kifejezőbb tudott lenni, mint pár low-budget adaptációs próbálkozás, illetve erre két nap se lett volna feltétlen elég így. Azért Alex megfejtésére kíváncsi lettem volna…

Mi zajlott könnyen- és mi okozta a legnagyobb nehézséget a forgatás alatt?

A stúdiót előző nap berendeztük és bevilágítottuk majdnem teljesen, minden technikát előkészítettünk, így a nap eleje szinte egyből éles forgatással tudott kezdődni először a színészekkel és az állatokkal. Apey nagy kutyásként hamar szót értett Blacky-vel, így azok a snittek például egész gyorsan meg is lettek, a többi viszont precízebb kompozíciókat igényelt. A további nehézségek alapvetően abból adódtak, hogy bár így is 12 fős stábunk volt, de egy ekkora műtermi forgatás elviselt volna még pár embert minden szekcióban. Emiatt, hogy többen multifunkciósak voltunk, sajnos erősen megnövelte a munkaidőt. A zenekari szettre átállás is több időt vett el, mert jobban szét kellett terítenünk a talajra kiszórt 640 liter virágföldet és a világítást is, mert egy nagyobb látószögű optikát használtunk, mint a narratív jeleneteknél.

Milyen volt a zenekarral dolgozni?

Nagyon imádom a srácokat. Az a csodálatos bennük, hogy ők sosem voltak és sosem akartak a kőkemény, feszülős metál arcok lenni, hanem emberek a nyers valójukban. Emiatt az, hogy hülyét csinálnak önmagukból, vagy épp belőled, teljesen természetes és senkinek sem kínos. Egyik kedvenc pillanatom az volt, amikor rájöttek, hogy a stúdióvezető, Kőváry Tamás volt az ős Barátok Közt Novák Csabája, az az a „Lacifia”, és felvételek közt nyomták a BK főcímdalt a saját feldolgozásukban, vagy, amikor Prepi és Makkos megörül a catering utolsó maradék morzsáinak: „Te Bobi van még tzatziki… Ne bazzeg van még KALÁCS!” Ez azóta szállóige lett nálunk. Apey végigtolta velünk reggel óta az egész napot, mivel ő előtte még Luciferként is alakított. Ő azért már igen fáradt volt a nap végére, de ahogy forgott a kamera egyből kapcsolt és azzá az Apey-vá vált, akit a színpadon is szoktunk látni.

Apey örömmel vállalta el Lucifer szerepét?

Nyilván. Felmerült először, hogy ebben a klipben is ellőjük az édesapját, Áron László színművészt, akit már a Slaves klipjébe már beforgattak, de úgy gondoltam Luciferként is erős választás lenne. Ahogy fejlődött a rendezői koncepcióm arra jutottam, hogy Lucifer karakterét ilyen röviden nem tudnánk igazán kihasználni az eredeti koncepció szerint, ezért egyértelművé vált, hogy Lucifernek kell lennie a „narrátornak”, ahogy a dal szövege is szól, egyes szám első személyben, ezért énekelnie is kell. Így egyértelművé vált, bár nem is értem mért nem ez volt az első elképzelésem…

Mit lehet tudni Ancsáról és Bencéről, akik a klipben Évát és Ádámot alakították?

Ancsa már nem, de Bence aktív színész és zenész is. Mindketten utolsó pillanatban lettek riasztva, mert minden jól alakult a projekt előkészítésében, kivéve az Ádám-Éva castingunk. Ancsa egyébként nagy rajongója is a zenekarnak, emiatt nagy örömmel vállalta a szerepet. Egyetlen dolgot kellett megoldanunk, hogy el tudjuk tüntetni a tetoválásait. A paradicsomi jelenet miatt egyértelműen, de fontos volt még a falanszter jelenetnél a nyakán lévőt is lealapozóznunk, hiszen kaptak a nyakukra egy-egy sorszámot (001 / 002), amit a sasszeműek kiszúrhatnak a klipben. Bence a rendezőasszisztensem, Tóth Glória Jáde aduásza és nekünk is bevált Ádámként.

Mit kell tudni Blacky-ről és Bony-ról? Ugye túlélték a forgatást és igazából Blacky-vel nem etettetek nyers húst?

Mindkettőjük gazdája végigasszisztálta az ő jeleneteiket, amiért nagyon hálásak vagyunk. Az érdekesség, hogy hiába, hogy mindketten Lucifer alteregóit jelenítették meg, mindketten lányok egyébként. De igen, Blacky megkapta a nyers marhaszívet gázsijaként is.

A klip már közel egy hónapja jött ki; te hogyan látod, vizuálisan sikerült átadni valamiféle hasonló hangulatot, mint ami a számodra alapot adó Metallica klipből tükröződik? Nem féltél, hogy a tartalom miatt sokan fogják az Until it Sleep-el összehasonlítani a HEX videóját?

Nem féltem, mivel csak hangulati kiindulásként volt kitűzve magamnak. Viszont onnantól kezdve, hogy a vetítést beépítettük a látványtervbe és emiatt a kezdeti koncepció szinte teljesen átalakult, így még inkább eltávolódtunk az Until It Sleeps-es stílustól. A narratív jelenetek statikussága és kimértsége, illetve a díszlet színpadiasságában tartottuk ezt meg. Viszont a zenekari image részt a kezdetektől fogva hosszú hömpölygő kránmozgásokkal képzeltem el, ami sosem volt jellemző a Metallica klipre. Ellentétben a legtöbb metál klippel, én nem akartam kaszálós kézikamerás, tizedmásodperchosszas snittekből álló zenekari image-t forgatni, hanem azt akartam, hogy amennyire kegyetlenül döngöl a szám alap riffje, úgy fog a kamera is kúszni köztük, fel és le, mint valami gonosz szellem. Ahogy az első snittben eldördül a dob, úgy elindul a lökése az egésznek, majd a húzása és nem ereszt.

Fontos megemlíteni, hogy a képarány 4:3, ami tíz, de inkább húsz éve még általánosabb volt a klipkészítés terén, ma már viszont a 16:9-es TV-k és monitorok elterjedése miatt szinte tényleg csak retro-faktorként fordul elő. Nálunk is volt egy ilyen szempontja, ami az utómunka fényelésen is kijön, de ebben még volt egy olyan kreatív döntés is, hogy azt a képi hatást akartam elérni, amire világításban is ráerősítettünk, hogy a fenn-lenn irány kihangsúlyozásával is reagáljunk a dal tartalmára. Emellett a Jankovics rajzfilm is 4:3 képarányú, így, amiatt is indokolt volt, főleg hogy ez igazodott leginkább a díszletünk komponálásához, így hogy bekerült föléjük egy 18 nm-es vetítővászon.
Egyszóval igen, sikerült abszolút, büszkén vállalom.

Már több ízben dolgoztál együtt Áron Andrissal, szerintem a HEX után főleg meg lehet veled/veletek elégedve. Mit gondolsz, létrejöhet a közeljövőben még valami fajta közös kooperáció?

Már folyamatban is van, de megígérem, hogy a jövőben lesz Makkoson sapka!

Köszönjük!

És végezetül ne felejtsétek el meglesni az itt debütáló werkfilmet:

Elérhetőségek:

Apey & The Pea Facebook

Cineast Facebook

Filmer Facebook

Fotók: Major Kata

Készítette: Vágány Norbert

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal \m/