fbpx

10+1 dolog, amit nem tudtál a Tool 10,000 Days lemezéről

Újra mozgolódás van a Tool háza tájékán. Amit eddig tudunk, hogy Maynard James Keenan (ének) összes éneksávja már rögzítésre került, így végre zöld utat kapott az anyag a keverésre. A zenekar már megerősítette, hogy a várva-várt új nagylemez nyár végén fog debütálni, a májusi-júniusi észak-amerikai és európai turné után. Az egy évtizedes várakozás végre megtörik, valami nagyon nagy dobásra készülnek a srácok. Az idén nagykorúvá vált Lateralus mellett viszont ne feledkezzünk meg a szintén szülinapos (15) 10,000 Days albumról sem, melyről összegyűjtöttünk pár kevésbé ismert érdekességet.

1. Nem egész pontosan 10,000 nap alatt kerüli meg a Szaturnusz a napot

Technikailag 10.759 nap alatt – mely 29.5 év. Maynard szerint ennek a filozófiai vonatkoztatása az, hogy “…minden embernek 29-30 éves korában van egy fordulópont az életében, amikor is át-transzformálja az eddigi tapasztalatait, tudását, érzéseit, esetleg kilátástalanását, hogy belevágjon valami újba. Ez az a lehetőség, amikor a negatívat pozitívvá kell konvertálni. Olyan ez, mint Noé bárkájának a története. Ez az a pont amikor vagy úszol, vagy elsüllyedsz.”

2. 10,000 nap – Egy referencia Maynard édesanyjához

A rajongók meséi szerint Maynard édesanyjához köthető ez a számadat, miszerint ennyi ideig ült tolószékben egy agyvérzést követően, 2003-ban bekövetkezett halála előtt. A kapcsolódásokat megerősítheti az is, hogy egyik címében megtalálhatjuk a keresztnevét is (Wings for Marie Pt 1.). Lábjegyzetként megemlítendő, hogy a szintén Maynard nevével fémjelzett A Perfect Circle zenekar egyik dalában a másik keresztneve is szerepel (Judith). Az énekes-frontember borászként sem utolsó, a Blood Into Wine egyik interjújában elmondta, hogy édesanyja hamvait halála után szétszórta a szőlőültetvényeken, majd az itt termesztett 2010-es Cabernet Sauvignonját is róla nevezte el (Nagual Del Judith). Ez a bor egyébként eredetileg 150$-ért volt kapható, viszont mivel mostanában ritkaságnak számít, körülbelül 1000$-ba fáj egy üveg (ha éppen akad).

 

3. A rajongók saját “titkos dalt” kreáltak

A sasszemű fanok észrevették, hogy ha a Wings For Marie (Pt. 1) és a Vigniti Tres című dalt egyszerre elindítják (megjegyezném, ilyenkor mindig meglepődök azon, hogy kinek van ideje ilyenekkel kísérletezni), akkor egyrészt másodpercre pontosan ugyanolyan hosszú, mint a Wings (Pt. 2) és félelmetesen egyben van. Ez inkább egy afféle “easter egg”, de a zenekar sosem ismerte el ennek a szándékosságát. Elég véletlen egybeesés, nem?

4. A lemezt a Meshuggah is nagymértékben inspirálta

Adam Jones gitáros egy, a Kerranggal készült interjújában elmondta, hogy rengeteg Meshuggah-t hallgattak a 10,000 Days felvétele előtti hónapokban. A két zenekar egyébként turnézott is együtt a Lateralus és a Nothing albumok érájában. Ezek a hatások főleg a második trekken érződnek (Jambi), ahol poliritmikus, egyhúros riffek szaggatnak és egyes hangszerek más-más metrumban játszanak mellette. A Meshuggah gitárosának (Marten Hagström) már volt is szerencséje meghallgatni a Tool új anyagát és elmondása szerint az eddigi legjobb anyag, amit valaha hallott tőlük.

5. A lemezborító Alex Grey “The Net Of Being (A lét hálója)” című festményével vegyül

Alex Grey szemkápráztató vizuális koncepciója először a Lateralus album kapcsán került a rajongók tudatába. A festő-spiritualistát egy, az amazonasi őslakosok által előszeretettel használt, erősen pszichoaktív növény, az ayahuasca hatására szállta meg egy vízió, melyben végtelen számú “isten-fej” vette körül, melynek mondanivalója számára a nehezebb út preferálása volt a könnyebb helyett. Érdemes megemlíteni, hogy Alextől a Nirvana managere is vásárolt felhasználási jogot a “Pregnant Female (Terhes Nő)” című festményére, melyet az In Utero albumhoz használtak fel. Egy 2013-as interjúban pedig elmesélte, hogy bár sosem találkozott Kurt Cobainnel, de úgy hallotta nagyra tartja a művészetét. Kurt-öt meghívta a new york-i stúdiójába, de sajnálatos módon erre már nem kerülhetett sor tragikusan bekövetkezett halála miatt.

6. Adam Jones a The Eagles-t kérte segítségül a Talk Box hangzásának beállításához

2006-ban a Guitar World által készített interjúban derült fény erre a fura kapocsra a Tool és a The Eagles között. A Jambi című dal szólójában (4:10-) használt Talk Box (szájjal vezérelt gitáreffekt) effektet olyan rock himnuszokban hallhattuk már, mint a Sweet Emotion (Aerosmith), a Kickstart My Heart (Mötley Crüe), vagy a Livin’ On a Prayer (Bon Jovi). A kívánt hangzás elérésében a The Eagles gitárosa, Joe Walsh volt a segítségére.

7. Lustmord működött közre a viharhangok felvételében

Brian Williams (Lustmord) walesi industrial/dark ambient zeneszerző munkája a Wings (Pt. 2)-ben hallható eső- és viharhangok, akinek 25 év után első élő performansza 2006-ban a Sátán Templomának nagymiséjén volt hallható. Brian szerint ez a felkérés túl vicces volt ahhoz, hogy nemet mondjon. A dark ambient élharcos egyébként már több ízben is megcsillogtatta remix-tudását, mégpedig a Schism és a Parabola dalokra, valamint később kollaborált Maynarddal a Pusciferben is.

8. A “Lost Keys (Blame Hofmann)” egy óda az LSD feltalálójához

Albert Hofmann történelmet írt 1938-ban, amikor is az anyarozsból való lizergsav és dietilamid szintetizálása közben a vegyület rácseppent a kezére, melynek hatására egy “alternatív univerzumban” találta magát, ez segített megérteni a hallucinogén gombáknak az agyra gyakorolt hatásait. A svájci vegyész, aki az anyagot “szent drognak” és a “lélek gyógyszerének” nevezte, 2008-ban halt meg 102 évesen. Az LSD-t általában a lélek és a világ összeköttetéseinek mélyebb megértéséhez, afféle misztikus utazáshoz és meditációhoz használják. A Tool tagjai és Alex Grey hasonló szavakat használt a szerrel kapcsolatban. A Lost Keys Albert Hofmann történetét meséli el, a később azt követő Rosetta Stoned (Rosetta betépve) pedig már a kiteljesedett lázálmos trip, mely idegen lényekkel való találkozásokról, önmegismerésről és a spirituális ébredésről is egyaránt szól.

9. A “Rosetta Stoned” referencia egy ősi monolitra

A rosette-i kő egy sötét gránitdarab, mely egy ősi szöveg három fordítását nyújtja a mai kutatóknak: egyiptomi démotikus írással, görög nyelven és egyiptomi hieroglifákkal. Mivel a görög nyelv jól ismert, ez volt a kulcs 1822-ben a hieroglifák megfejtéséhez. V. Ptolemaiosz Kr. e. 196-ban kelt rendelete olvasható a kövön. A szöveg kezdete “Az új király, atyjától átvéve a királyságot…”, a rendelet pedig templomokban felállítandó szobrokról rendelkezik. A követ Pierre-Francois Bouchard francia kapitány fedezte fel Egyiptom Rosette (ma Rashid) nevű kikötővárosában 1799-ben.

10. Danny Carey az album több dalában, de koncerteken is használ samplert

A 10,000 Days több tételében fellelhetők különböző furcsa ritmikus hangok, zajos kopácsolások, kerregések, egyéb perkusszív elemek. Az album hangmérnöke, Joe Barresi, sokszor felemlegeti az album felvétele előtti főpróbát, ahol is a zenekar megtréfálta, hiszen a sok samplertől úgy szólt, mintha nyolcan ütnének egyidejűleg különböző hangszereket. A kütyü egyébként Mandala Pad névre hallgat, kifejezetten ütősöknek kifejlesztett dob-sampler (komplett elektromos dob verzió is van), melyre Danny saját mintái kerültek fel. A cucc az album megjelenésekor debütált, értelemszerűen így a promóció időzítése is tökéletesre sikerült.

11. A rajongók szerint 10,000 nap telik el a következő album megjelenéséig

🙂


Írta: Gerő András

Tetszett? Oszd meg a barátaiddal \m/