POWERDRIVE – A hangfal másik oldalán 2.rész

Varga Zolit a zenehallgatók egy része biztosan a Useme billentyűseként ismerik, de több, mint 20 éve kerülnek ki a kezéből élvonalbeli zenekarok albumai.

Zenészként hogyan jött a motiváció, hogy a keverő túloldalán is kipróbáld magad?

A húszas éveim elején a zenekarozás helyett abban láttam a továbblépést, hogy dalokat írok, hangszerelek másoknak, amit akkor már meglehetett úgy valósítani, hogy az ember összerak egy saját stúdiót és a teljes folyamatot végig viszi. Ez a stúdió aztán kinőtte magát, és lett belőle a Bakery ahová jellemzően rock/metal zenekarok jártak.

Hozzávetőlegesen hány albumon dolgoztál?

400 kiadvány felett abbahagytam a számolgatást.

Volt olyan nagynevű zenekar, akikkel sosem gondoltad volna, hogy együtt dolgozhatsz majd?

Ilyen szempontból érdekesen alakult a pályám, mert valóban vannak olyan, most már stabilan a személyemhez köthető produkciók melyekkel kapcsolatban nem fogadtam volna, hogy megkeresnek. Mindegyik más szempontból, de ilyen pl a Depresszió az Ossian és a Tankcsapda is.

Sok fiatal zenész óriási házi hangmérnöknek érzi magát, amíg szembe nem találkozik egy nagyobb fizikai keverőpulttal, vagy egy köteg mikrofonnal és kábellel, amit tudni kellene összerakni. Szerinted mik egy igazi hangmérnök/producer ideális tulajdonságai, mit ad hozzá ez egy produkcióhoz?

Azt gondolom, hogy manapság egy esetleges rossz végeredmény miatt már nem túl erős vár külső körülményeket hibáztani. Gyakorlatilag korlátlan tudásanyag áll rendelkezésre online és egy házinak mondott stúdióban is lehet akár sokkal jobb végeredményt elérni, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt egy jó felszereltnek mondható stúdióban, ehhez a legfontosabb láncszem továbbra is az elkövető személye. Új, tényleg mindenki számára elérhető ipari sztenderdek vannak, amire csak rá kell tenyerelni, ezért a döntési mechanizmus is teljesen megváltozott, amíg korábban a lehetőségek miatt egy adott eszközből kellett kihozni valamit, most a bőség zavara miatt arról kell döntened, hogy mit miért ne használj. Ezért az ideális szakember az, aki a saját és/vagy más vízióját ezen “terhek” tükrében meg tudja valósítani.

Mi volt a legkotványabb cucc, amit valaha bemikrofonoztál egy felvételhez?

Már a kezdetekkor is igyekeztem a körülményekhez képest jó hangszerekkel, jó cuccal felvételt készíteni, ha nem volt a zenekarnak, akkor használhatták az én hangszereimet vagy szereztem én valahonnan az adott felvételre megfelelőt csak, hogy jobb legyen a végeredmény.

Volt olyan munkád, amihez előzetesen nem fűztél nagy reményeket, aztán a felvétel kezdetekor kiderült, hogy meglepően jó lesz?

Ilyen nem igazán volt, mert nem vállaltam el olyat, amiben nem láttam megvalósíthatónak mind a két fél elképzelését.

Amellett, hogy rengeteget foglalkozol zenével, szabadidődben tudsz még kikapcsolódásképp mást hallgatni, vagy ez olyasmi, mint amikor a cukrász inkább egy steak-et enne este?

Jellemzően autóban van időm zenét hallgatni, de teljesen más műfajú zenéket hallgatok olyankor, le se merem írni ide, hogy miket

Minden hangmérnöknek legendás sztorijai vannak a teljesen felkészületlenül érkezett, vagy túlságosan rálazult zenészekről. Nálad volt már ilyen emlékezetes eset?

Rengeteg pikáns bentalvós produkciós sztorim van természetesen. Nem közvetlenül felvétellel kapcsolatos, de ha már rálazult, legyen mondjuk ez: a frissen induló SuperSize-ban egy német zenekarral odáig fajult a buli, hogy berántottak éjszakára egy Európa-turnén lévő amerikai haver zenekart, na ott elszabadult a pokol, borult minden, estek-keltek. Nem biztos, hogy hihetően hangzik, de a konyhapultnak támaszkodva néztem végig ahogy a dobos a mosogató felett egy harapófogóval kihúzza az énekes fájós fogát, aki aztán némileg megkönnyebülve beült a kerítéssel elkerített, gyakorlatilag életveszélyes kutyák közé simogatni őket. 1 óra múlva kijött sértetlenül és elindultak Horvátországba a következő állomásra.

Kikkel volt a legjobb együtt dolgozni és miért?

Ha elvállalok egy megkeresést akkor az azért van, mert érezhetően megvan a kölcsönös tisztelet, bizalom egymás iránt és nem csak megrendelő/végrehajtó kapcsolat van a két fél között. Ezért azt gondolom, hogy a klientúrámból mindenkivel jó dolgozni. Tulajdonképpen elmondhatom magamról, hogy egyáltalán nem érzem a szó pejoratív értelmében véve munkának/melónak azt, amit csinálok, ha majd így lesz, másnap abbahagyom.

-Vikomt

A sorozat korábbi részét itt találjátok:
https://metal.hu/powerdrive-a-hangfal-masik-oldalan-1-resz/