Makó Dáviddal beszélgetünk a THE DEVIL’S TRADE Season Of Mist-es szerződése kapcsán

The Call Of The Iron Peak címmel hamarosan megjelenik a The Devil’s Trade új albuma, az egyik legnevesebb francia kiadó jóvoltából. A Dead Sister című előzetes dal kapcsán beszélgettünk Makó Dáviddal.

Először is gratulálok a Season of Mist szerződéshez! Hogyan találtatok egymásra a kiadóval? A teljes új lemezanyagot hallották előzetesen, vagy a régebbiek alapján született meg az együttműködés?

Nagyon köszönöm! Kíváncsi vagyok, ha lesz valaha harmadik magyar előadó a SOM-nál, lesz-e bármi köze Makóhoz! (Kátai Tamás makói). Első sorban Jakab Zoltán barátomat illeti az elismerés. Ő tehet arról, hogy az utóbbi években a turnéimon rendre feltűnt egy-egy Season Of Mist munkatárs, akik egyre inkább presszionálták Michaelt (Michael Berberian, a kiadó főnöke), hogy foglalkozzon velem. Aztán valamelyik turnéra készültem a próbateremben, amikor Zoli hívott, hogy épp Michael-el beszélt és fel kéne demóznom három dalt. Itt azért elmerengek azon, hogy ekkor 2019-ben jártunk, pár hónappal az előző lemezem megjelenése után, és egyetlen új dalom volt kész. Valahogyan elkészült még kettő, Michael pedig a három dal alapján úgy döntött vállalja a kockázatot, a teljes lemez pedig tavaly novemberre fel lett véve, és kész volt a borító. Olyan mintha egy filmet néznék vissza.

Mennyiben más lehetőségeket ad egy ilyen helyzet? A promóció lesz egyszerűbb, vagy ez megnyit más kapukat is, mondjuk a fellépések szervezésében?

A koncertjeimet néhány éve már az egyik legnagyobb underground ügynökség zászlaja alatt szervezi Zoli, de így még neki is sokkal könnyebben nyílnak meg az ajtók. A promóció annyival egyszerűbb, hogy miközben világszintű a megjelenés és a reklám, gyakorlatilag nincs dolgom vele, csak a felmerülő kérdéseket kell megválaszolnom. Semmi más dolgom nincs, csak a saját munkámmal törődni.

Az előzetes dal alapján a hangszerelés gazdagabbnak tűnik. Koncerteken használsz majd extra hangszeres- vagy vokálsávokat?
Nem, egyelőre maradok teljesen egyedül a színpadon, élő zenével, még loopolás sincs. Mostanra megtanultam mi az ami lemezen elfér, élőben pedig a felszabaduló energiák miatt fel sem tűnik, hogy nincs ott. De nagyon izgalmas arra gondolni, mit lehetne ezekkel a dalokkal kezdeni mondjuk plusz két zenésszel. Valamelyik korai TDT koncert után odajött hozzám egy ember, hogy ígérjem meg neki, soha nem csinálok zenekart a The Devil’s Trade-ből. Egyrészt végtelenül aljas dolognak tartom a kisajátítást, vagy ha a zenehallgató úgy gondolja, a zenésznek az a dolga, hogy megfeleljen neki, hogy bármilyen keretek közé kényszerítheti a zenészt, másrészt azt kell mondjam, hogy már csak azért is gondolok erre a lehetőségre, mert valaki azt várta el tőlem, hogy ne tegyem.

Lesznek közreműködők a lemezen?
Egyelőre a Dead Sister-ről beszéljünk, hogy maradjon meglepetés a megjelenésig. Ebben a dalban Szabó Márton Nagyúr (Igor, HAW gitáros) hangmérnök gyermekei, Rita és Kornél vettek részt, egy triangulum szólóval. Ők már szólózgattak a No One Here-ben is.

Ez a műfaj rendkívül személyes és ezzel együtt szöveg centrikus, kevés esély van elbújni a hangerő, vagy hangszeres brillírozás mögé a mondanivalóval. Mennyire nehéz mérlegelni ebben az introvertált alaphelyzetben, hogy mennyit adsz ki magadból?

Nincs tudatos mérlegelés, már csak azért sem, mert az esetek többségében a dalszerzés lényegi része nálam nem tudatos folyamat. Általában mire rájövök miről szól a dal, már kész is, onnantól pedig nincs visszalépés. Ezen kívül, akkor kellene mérlegelnem bármit is, ha az lenne a cél, hogy a másik ember mit gondol a dalról. Nem ezért írok dalokat, és messziről bűzlik az a zene ami mérlegelve születik.

A Facebook és az Instagram oldalad között karakterbeli különbség van, a Fb egy hivatalosabb, promó jellegű oldal, míg az Instán személyesebb gondolatokat is meg szoktál osztani. Ez szándékos, vagy egyszerűen másképp áll kézre a két platform?

Rühellem a Facebook-ot, ami mára átvette a kocsmák meg a zsírfoltos atlétatrikós lakógyűlések szerepét. Csak a zenei promóció és minimálisan a munkám miatt vagyok jelen, de ha lenne jobb megoldás, nem használnám. Ugyan az Instagram is Facebook tulajdon, de még mindig sokkal jobban szűrhető a tartalom, jobban blokkolhatók a reklámok, és sokkal közvetlenebb a kapcsolat a követőkkel.

Magyarországon egyáltalán nem alakult ki a zenészek részéről a politikai állásfoglalás kulturált formája, valószínűleg az amúgy is erős hazai kétpólusú megosztottság miatt. Ezzel szemben te bátran vállalsz fel ilyen jellegű posztokat és másokat is erre szorgalmazol. Érzed ennek valamilyen hátrányát itthon? Nem tartasz attól, hogy ez riasztó lehet a hazai körülmények között?

Az állásfoglalás létszükséglet. Egyrészt azért, mert az elnyomás bármilyen formája, a hallgatásunkból is táplálkozik, másrészt sokan csak a hangunk hallatán érezhetik, hogy nincsenek egyedül. Nem tartok tőle, sőt a riadalom igazol és inspirál. Két hete közel ötven online követőt vesztettem, mert kritizáltam a honi underground azon megalkuvó részét akiknek a szerepvállalása kimerül a pályázati pénzért versengésben, üres pózokban és a cukiskodásban, hogy visszautaljak az előbbi kérdésedre, ők a mérlegelők. A kritikám arról szólt, hogy az underground kötelessége az állásfoglalás, az elnyomás elleni küzdelem, bármilyen eszközzel ami rendelkezésünkre áll. Nem válogathatunk, és főleg nem kussolhatunk. Az évek során sok ember hátrált ki mellőlünk, azért mert kiállunk azért amiben hiszünk. Számomra az ilyen emberek elvesztése értékes, egészséges veszteség. Amikor visszahallom, hogy prominens szereplők tartanak a véleménynyilvánításunktól, akkor azért gyanús, hogy kapargatjuk a sunnyogó lelkiismeretüket.

-Vikomt

https://thedevilstrade.bandcamp.com/
https://www.instagram.com/thedevilstrade/
https://www.facebook.com/TheDevilsTrade/

// //