A S.O.O.T. zenekarral beszélgetünk új lemezük megjelenése kapcsán

A Soot új albuma nemrég jelent meg, és a kiváló dalok mellett érdekessége, hogy a tíz dalban nyolc énekes szerepel. Kollár Ádám gitáros/dalszerzőt kérdeztük a részletekről.

A mostani albumnak voltak már előzményei, de biztos vagyok benne, hogy sok olvasónk nem hallott még a Soot-ról. Mit kell tudni a kezdetekről?
A S.O.O.T./Stay Out Of This/ mozaikszó, de jelentését tekintve kormot jelent angolul. Alapjában véve egy korábbi/QvA projekt/ hasonló munkarendű zenei összefogásom folytatása, ami a millenium környékén volt aktív felvételek tekintetében. A pozitív visszacsatolások ellenére se volt életképes, de legalább egy csomó remek zenésszel dolgozhattam együtt, mint az MZ/X, Angertea vagy Nasmith zenekarok és néhány Bács-Kiskun megyei, számomra ‘hazai’ muzsikussal, mint Hegyesi András vagy Kollár Mátyás. A S.O.O.T. egy hosszabb kihagyás után született meg, mikor 2013-ban hazajöttem Angliából.A kint töltött évek alatt sok témám gyülemlett fel, amiket meg akartam csinálni, így újfent a régi emberekhez kanyarodtam vissza a megvalósítás tekintetében és bátorkodtam új, személyesen nem ismert énekest is invitálni. Így született meg a Stay Out Of This lemez 2016-ban, amin 9 tétel és 6 énekes közreműködött. A visszhangok itt is pozitívak voltak a zenével és a kezdeményezéssel kapcsolatban, így nem volt megállás és 2018-ban egy 3 számos EP-vel jelentkeztünk, ami a Laku Noc nevet viselte és Gubis Dávid mellett először tűnt fel Horváth István Pityesz, aki a jelen anyagon/Second Opportunity Or Trouble/ már 3 megénekelt nótával erősít minket. Jelen helyzetben ott tartunk, hogy a megírt dalokat koncerteken is megpróbáljuk visszaadni. Azaz a projekt jelleget a munkában megőrizve, de egy koncertképes zenekar összehozatala lett a zeneírás mellett a legnehezebb kihívásom. 2017-től már próbálkoztunk a szárnybontogatással koncertek tekintetében, de az évi 2 darab kevésnek mondható és azért tudni kell rólunk, hogy nem sokkal többször találkozunk, mint a koncertek száma, azaz nem gyakorlunk rendszeresen. Inkább a koncertek előtt nézzük át a repertoárt, így hatványozottan nehéz feladat a miénk, de a koncertek alkalmával kapott bíztatás arra késztet, hogy az évi kettőt valahogy emelnünk kell.

Rengeteg munkát fektettetek a lemezbe. Mikor kezdődött a megírása és milyen körülmények között rögzítettétek?
A kulisszák mögé engedve jelezném, ebben a történetben az idő egy hatványozott tényező. A lemez témái 2017 és 2019 közt íródtak. Felveszem az egy szál gitár vázlatot itthon, ezt átdobom Szűcs Gergely ‘Tatámnak’, aki az eddigi összes anyagom dobosa volt és megfejti dobra. Leakasztok valahonnan egy basszusgitárost/eddig mindig más bőgőzött a felvételeken/ és megcsináljuk a zenei alapokat, amit elküldök a kiszemelt énekesnek. Aztán csak remélni szoktam, hogy tetszenek nekik a hallottak és éreznek kedvet a közös megvalósításhoz. A legszebb a dologban, hogy elenyésző visszautasítás mellett csak pozitív véleményt kaptam tőlük és ugyan jó sok időt ráhagyva a megvalósításra, felvételre, mindannyian a saját érzéseiket és szövegeiket valósították meg a zenei alapra. Jelen anyagon a BánaToska és a Hello Goodbye! című dalhoz kölcsönöztem az énekesek hangját a saját szövegemhez, dallamomhoz. A dobokat jelen esetben Budapesten vettük fel Farkas Krisztián és Gerő András Péter társaságában és Bogdánffy ‘Bogi’ Csaba editálta Orosházán. A pengetős hangszereket a mára Korom stúdióra keresztelt dolgozószobámban vettük fel Gilián Péterrel, aki a jelen anyag basszusgitárosa. Az énekeket Budapesten, Kecskeméten és Érsekcsanádon rögzítettük. A lemez keverése az Origo stúdióban, Budapesten, Cserny ‘Bogi’ Kálmán gondozásában készült el, Horváth István ‘Pityesz’ és jómagam segédletével. A BánaToska című dal énekeit Kecskeméten, Kiss József (Nova Prospect) otthonában és vezényletével rögzítettük , míg a Rubicon esetében Gajda Mátyás (Fish!) a Subway stúdióban rögzítette Budai Petur hangját. Köszönet mindkettejüknek az önzetlen segítségért! A Hello Goodbye! és az Omni-light dalokon kívül, amik Pesten a Pinewood stúdióban kerültek felvételre, a többit Érsekcsanádon, az otthonomban vettük fel.

Érdekesség, hogy több énekes működött közre a dalokban? Ez tudatos koncepció volt?
Természetesen igen. Nekem evidens, hogy egy zene minél szerteágazóbb, azaz minden nótájában valami más fog meg, én annál jobban szeretem. Illetve a marketing is azt mutatja, az All-Star dolgok jobban foglalkozatják az embereket. Jómagamnak is az nyújtja a legizgalmasabb pillanatot a megvalósításban, hogy a kiszemelt énekes mit hoz az elé tett hanganyagra. Illetve egy teljes lemez instrumentális alapja ne ugyanazt a dolgot adja 8-10 számon keresztül, mert az unalmassá teszi azt és még rossz szájízt is hagysz a hallgatónak. A zenei alapot mindig igyekszem változatossá tenni, hogy jobban illeszkedjen a kiszemelt énekeshez, de előfordul, hogy maga a nóta indítja be a fantáziámat és keresek hozzá megfelelő énekest. Korábban, még a QvA projekt idején is jól működött ez a gondolat, habár nem az élő előadás lesz az efféle projektek legerősebb oldala, én hiszem, az emberek kíváncsiak arra, hogy kedvenc énekeseik, zenészeik miként állnak helyt egy totál más környezetben.

Mennyire ajánlanád ezt a félig-meddig projekt-jellegű munkamódszert más zenekaroknak? Mennyi nehézséggel járt ennek a koordinálása?
Itt is, mint bárhol másutt, a legfontosabb, hogy jól érezd magad a megvalósítással kapcsolatban. Az efféle projektekhez rengeteg idő, türelem és nem mellesleg pénz kell. A koordinálása is nagy odafigyelést igényel, hogy a saját idődön kívül a részvevők idejét is a lehető leghasznosabban töltsd ki. Mivel nem állandó tagjai vagyunk egy zenekarnak, ahol így-úgy, de kialakul egy nagyon erős kötődés a tagok közt, itt inkább a másik iránti tisztelet és a saját erényeink bemutatása adja az erőt a közös munkáknál. Nem tartom életképesnek, de a furcsasága igenis létjogosultságot ad az efféle összefogásoknak és bátran állítom, az embereket érdekli. Inkább a felvételek visszaadása koncerteken adná az igazi kihívást. Ennyi énekest, zenészt egyszerre lecsábítani egy előadásra magában hordozza a veszélyét annak, hogy valamelyiküknek biztos nem alkalmas a kiszemelt dátum, illetve, hogy a próbák száma is egyenlő a koncertek számával, így minden koncerten ott van a hiba lehetősége. Azért vagyok kimondottan hálás, mert minden közreműködő, aki segített már koncerteken, mind vérprofi zenészek és a totális beégés helyett általában taps és érdeklődés jön a hallgatóság részéről. Én azt mondanám, szűk két évtized távlatában, aki szeretne így alkotni, az adjon magának rá rengeteg időt, illetve az e síkon érkező hátráltató tényezőket is bele kell számítanod már a legelején, különben sosem ér el a megvalósulásig.

A szövegek vegyesen angol és magyar nyelvűek. Az énekesek írták a szövegeket, vagy készen kapták őket?
Mint említettem, a BánaToska és a Hello Goodbye! szövegei, dallamai esetében kölcsönöztem az énekes hangját. Ebből már adódik, hogy a nyelvezete lehet bármi. Egyébként pedig inkább az érdekel, hogy a kiszemelt énekes mit tesz hozzá a saját dolgaival a zenei alaphoz. A közreműködő énekesek szinte mindegyike egy számomra brilliáns zenekar frontembere, kiváló énekese, így evidens, hogy a saját megvalósításukra vagyok elsősorban kiváncsi. De okosabban, kérdéssel válaszolva: Te megírnád egy Budai Peturnak, vagy egy Gubis Dávidnak előre a szövegeket, dallamokat?

Lesznek koncertek?
A jelen helyzetben azt mondanám, majd látjuk. De az biztos, hogy évente kettő kötelező. Általában az egyik Baja, ami hazai pálya nekem, illetve Békéscsaba, ahonnan indult az egész. A dolog pikantériája, hogy még januárban befoglaltunk egy helyet június 13-ára a bajai Armstrong club-ba. Két hete hívott a hely tulaja, hogy a bulit meg lehet tartani, ami két dolgot szülhet. Az egyik, hogy lejön egy osztag és kattan a bilincs. A másik és egy picivel imponálóbb alternatíva, mely szerint a koncertünk lenne az első karantén után először megtartott élő koncert itt Baján. A későbbiekre nincs még fix dátumunk és helyünk koncertezni, de bizakodó vagyok a jelen anyag visszajelzései alapján.

A csapatot körüllengi a Toska zenekar iránti feltétlen tisztelet. Rajtuk kívül kik voltak még hatással a dalokra?
A zenei munkásságomban nagyban visszaköszön az engem megérintő, régi nagyok, mint a Deftones, Korn, RATM, RHCP vagy SOAD. Rengeteg jó zenekar volt top-on, mikor süldő voltam és akkortájt még csak ismerkedtem a hangszerrel, amit autodidakta módon fejlesztettem jelen szintig. Az album megírásánál egy kisebb, ám elnyúló magánéleti válság ért utol. Nekem a zene terápia, a lélek kiszakítása a mélyen átélt problémából. Akkortájt már rég vártam valami olyan zenére, ami a lelkemet megnyugtatja a maga megfejtésével. Ez lett a Toska. Első hallásra megéreztem benne, hogy mennyire ott van benne minden, amit csak kívánnék egy zenétől. Azon nyomban vettem egy repülő- és koncertjegyet Angliába, hogy személyesen-egy üveg Tokajit átadva-ismerhessem meg Bea-t, Ben-t és Dave-et és a megmaradt angol tudásommal rebegjem el, az akkori első és egyetlen anyaguk, az Ode to the Author a világ legjobb muzsikája számomra. Ez volt 2018 áprilisában. Azóta misszióm és lelki zarándoklatom, hogy évente meglátogassam őket egy koncert alkalmával és vigyek Nekik egy üveg Tokajit. Jelen esetben azért kérek elnézést, mert az őket körüllengő tisztelet, de inkább imádat maximálisan az én saram és a S.O.O.T., bár én vagyok a motorja, nem az egyetlen meghatározó alkatrésze a produktumnak. Az biztos, a zenei alpok megírásának zöménél nagyban hatottak rám a srácok!

Mik a további tervek?
Tervekből mindig jó voltam. A kivitelezés mindig a kérdés. A távoli, hogy újabb anyagon kezdek dolgozni és újabb neveket próbálok bevonzani a leendő új dalokhoz. A közelebbi, hogy a jelen elkészült anyagot a lehető legmesszebbre juttassuk, így örömmel tudatom, a Second Opportunity Or Trouble lemezünket május 25-ével a Youtube csatornánkon 10 napon át mutattuk be, így ott már elérhető, de egy-két kisebb rádióhoz is elküldtük, így most van az, hogy várjuk a visszajelzéseket az anyaggal kapcsolatban, de az eddigiek már rég felülmúlták a várakozásaim, szóval a magam részéről maximális az elégedettség.

https://www.facebook.com/SOOTbandHU/

-Vikomt