A DEFTONES új albuma, az Ohms felvételeiről meséltek az interjúban

Chino Moreno és Abe Cunningham Kerrang!-nak adott interjút a szeptember 20-án megjelenő, Ohms című új albumukkal kapcsolatban.

A szokásos kérdésekkel kezdenek, ami ilyenkor megszokott. “Kemény [az album]?” Mire Chino azt feleli: “Úgy érted, kemény, mint a Meshuggah? Nem, anniyra nem kemény.” Következő kérdések: “Gyors? Mindenhol megy a duplázás?” Chino: “Nem, de mikor játszottunk mi ilyet?” Még egy hasonló kérdés: “Dühös?Chino: “Néhány rész dühös. De adtunk ki valaha olyan lemezt, ami az elejétől a végéig dühös? Nem, soha.

Chino és a zenéstársai – gitáros Stephen ‘Stef’ Carpenter, basszusgitáros Sergio Vega, billentyűs Frank Delgado és dobos Abe Cunningham – mostanában még gyakran fognak kapni ilyen kérdéseket, ugyanis úton van a Deftones 9. lemeze. Vajon mennyire lesz kemény? Gyors? Dühös? Sirályok mindenesetre szerepelnek rajta.

Vicces, mert mindig bele akartam tenni őket egy dalba” – mondja Chino mosolyogva. “Olyan kísértetiesek. Don Henley Boys Of Summer-jében van egy részlet sirályhangokkal, ami mindig megborzongatott. Azért szeretem, mert megváltoztatja a dal hangulatát. Elrepít valahova máshova.

Abe Cunningham nevetve teszi hozzá: “Tücsökhangjaink már voltak. Mindig belecsempészünk valami állatot vagy rovart.

Nem az állathangok alkalmazása az egyetlen visszatérő dolog a zenekarnál: Terry Date, az első négy klasszikus albumuk (Adrenaline 1995., Around The Fur 1997., White Pony 2000. és Deftones 2003.) producere is visszatért. Így már az Ohms-t is hozzáadhatjuk ehhez a listához. Az Ohm-ot mi az elektromos ellenállás mértékegységeként definiáljuk, de vajon mit mond erről Chino?

Ez a dolgok egyensúlya és polaritása. Mindig úgy írtam le a bandánkat, amiben megvan a yin és a yang. Emberekként, a zenénkben és a szövegeimben mindig megvan ez a mellérendeltség, és ez az alkotásunk szépsége.

Apropo szépség: a Deftones dobosa egyszer egy “szabadon rohanó gyönyörű ló”-ként írta le a White Pony-t a Kerrang!-nak. Vajon milyen képet foglal magába a legújabb album?

Állatnak kell lennie?” – nevet Abe. “Ez egy nyári koktél, talán citrom-uborka” – viccelődik, de közben nagyon lelkes, hogy újra munkálkodik a Deftones.

Meglepően fog hangzani, de igaz: Chino nem is olyan nagy dalszövegíró.

Amikor egy költőibb módon akarod megfogalmazni a gondolataidat próza helyett, az olyan… nem akarom azt mondani, hogy kínos, de nem a legkönnyebb dolog” – mondja Chino. “Ez a legkevésbé kedvenc elfoglaltságom. (nevet) Tudniillik nehéz. Sokszor nem tudom, mennyi mindent akarok elmondani, sokszor visszahúzódom. Néha nagyon nyers vagyok az elején, majd anonimmá teszem, hogy ne ítélkezhessenek. Néha jobb megadni egy irányvonalat a szövegben, mint kimondani kerek perec.

A frontember képessége, hogy ilyenmód álcázza a dalokat és legyen egyszerre látható, mégis elérhetetlen, adott neki egyfajta titokzatosságot az évek során. Érdekes módon a bandatagjai is ugyanezt figyelik meg. Kevés ember ismeri őt annyira, mint Abe Cunningham. De ő vajon tisztában van a dalaik valódi jelentésével?

Néha rákérdezek, hogy ez meg ez azt jelenti-e, hogy… Mire annyit felel, hogy ‘Talán, nem tudom…’.” Néha elejt megjegyzéseket arra vonatkozólag, hogy megértette Chino gondolatait, a frontember legnagyobb meglepetésére. Ettől függetlenül Abe azt állítja, nem ismeri a dalszövegek pontos jelentését. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem is sejti: sok mindenen mentek keresztül együtt, és tudja, hogy Chino mindig meg kívánja osztani, ami épp történik vele. “Ha ki tudod írni magadból, már kiadtad. Ha olyan szerencsés vagy, hogy minden este énekelhetsz róla, még ha kellemetlen szitu is, az segít elűzni ezt a démont.

Nem jellemző a Deftones-ra, hogy koncepcióalbumot írnának. Most azonban az új számaikat boncolgatva ez koncepcióalbumnak tűnik.

Chino így magyarázza: “Az biztos, hogy sok mindenen mentem keresztül, amiken magamban dolgozok fel. Miután évekig csináltuk, amit csináltunk és úgy éltem, ahogy, ezúttal valami önelemző dolgot akartam csinálni. Terápiát vettem igénybe, amire eddig nem volt példa. Úgy voltam vele, hogy miért mesélnék egy idegennek a személyes érzéseimről? De végül kikötöttem valakinél, és teljesen új élmény úgy beszélni valakivel, hogy nem ismer, nem ismer a zenekarból. Csak elkezdesz beszélni magadról a gyerekkorodtól kezdve, és elkezded összerakni, hogy miért lettél az, aki.

Sokszor megterhelőek voltak számára ezek a beszélgetések, de megérte azért, hogy betekintést nyerhessen a saját működésébe.

Megértettem, melyik döntést miért hoztam az életem során. Jó ezekre rájönni. Ijesztő is, de egészséges. Néhány, az albumon újra feltűnő téma arról szól, hogy felismerd a választásaidat, amiket életed során hoztál, és rájönni, hogy hogyan tudod megváltoztatni a tulajdonságaidat, amiket nem szeretsz magadban. Sokan szenvednek ilyenektől, de néha, amikor boldogtalan vagy, szomorú vagy magányos, én… én sokszor lettem dühös hirtelen a semmiből. A dalaimon is látszik, hogy az érzelmeim mindig is kuszák voltak. (nevet) Sokszor nem tudom megőrizni a nyugalmam, és bunkó vagyok a hozzám legközelebb álló barátaimmal vagy rokonaimmal. Nem rájuk vagyok dühös, hanem talán magamra, mert tudom, hogy jobbra is képes vagyok. (…) Felelős vagy saját magadért. Szembe kell nézned önmagaddal. Sokaknak ezt kell tenniük, és ez nem a lehető legkönnyebb dolog. De ha megteszed, tanulsz egy kicsit, és megkezdheted a változtatásokat, talán másnap már boldogabban ébredsz vagy jobb döntéseket hozol.

Az Ohms tehát Chino újjászületéséről szól?

Így felel: “Nem mondanám szó szerint. Nem érzem úgy, hogy teljesen új személy vagyok. Még mindig önmagamnak érzem magam. De amikor meghallgatom, hallok benne valami ilyesmit – valamiféle átváltozást.”

Valami azonban nem változik: még mindig fel tudják paprikázni Terry Date producert, ahogy ezt minden eddigi közös munka során megtették. “Ha sikerült végre felvennünk pár sávot, akkor majd egy órán keresztül szotyizhattok meg dominózhattok. De előbb fejezzük be a munkát” – mondogatja a producer.

Mindig elértük, hogy Terry lelépjen” – mondja Abe nevetve. “Egyszerűen ezek vagyunk mi. Első lemez? Lelépett. Második lemez és White Pony? Lelépett. Deftones? Lelépett. És a mostaninál? Ennél is majdnem lelépett. Olyan, mint egy apa… és az apádat nem akarod felbosszantani. Könnyen fel tudjuk húzni. Amikor harapja az ajkát és párásodik a szemüvege, tudjuk, hogy már megint itt tartunk. Néha csak azért ment el, hogy arra késztessen minket, hogy résen legyünk.”

Lehet, hogy egy producer sem szenvedett annyit a Deftones-szal, mint Date, de az is igaz, hogy egy producer sem emelte ki úgy a zenéjük szépségét, mint ő. Aba viccelődésétől eltekintve persze kemény munkát fektetett a felvételekbe a zenekar. 12 számot vettek fel a sokat dicsért producerrel, amiből végül 10-et tartottak meg a lemezre. A nyitódal, ami Frank gyönyörű billentyűjátékával kezdődik, nagy változásokon ment keresztül a kezdetekhez képest. A scream-eket először Chino otthon demózta fel karácsonykor, amikor úgy gondolta, mégsem tetszik neki az első megközelítés, amit korábban már felvettek. Ezt most képzeljük el: Chino – egy istenadta tehetség – suttogva demózta fel a scream-eket, hogy ne zavarja a körülötte élőket.

Amikor otthon stúdiózom, félek, hogy valaki meghallja, úgyhogy suttogva veszem fel a hörgéseket” – meséli Chino.

Radiant City című szám olyan gyors basszustémával indul, amitől biztos, hogy nem maradt ujjlenyomata sem Sergio Vega-nak.

Fordult már elő, hogy néhány tagnak nehézségei akadtak korábbi albumok felvételei során, amitől motivációjukat vesztették. Most azonban tökéletesen tudnak együtt működni, de oda kell figyelniük.

Amikor sok lemezt veszel fel ugyanazokkal az emberekkel, mindenkinek elkötelezettnek kell lennie”– mondja Chino. “Tökéletes példa volt erre a Gore felvétele, amikor Stef kijelentette, hogy neki nem sok köze van ehhez a lemezhez. És ez nem amiatt volt, mert nem szívesen dolgoztunk vele – a kedvenc számötleteim tőle származnak.”

Ezúttal mindneki egyformán lelkesnek bizonyul. A debütáló single első verziójára egy 12 perces demót küldött Stef Chino-nak. Abe pedig olyan izgatott, hogy már a következő lemezt tervezgeti.

Habár ez lesz a 9. kiadott Deftones-album, az Ohms mégis már a 10. lemez, amin a banda dolgozott. Az előző, szintén Terry közreműködésével készült albumot, az Eros-t azóta sem adták ki és fejezték be, ugyanis akkoriban szenvedett halálos balesetet korábbi basszusgitárosuk, Chi Cheng.

A zenekar nemrég ünnepelte két jelentős albuma, a Diamond Eyes és a White Pony 10. és 20. évfordulóját. Meghatódtak a sok szeretettől, amit kaptak, de fontosnak tartják, hogy szerények és alázatosak maradjanak.

Itthon élőben is meghallgathatjuk az új lemezüket, 2021.06.25-én a Budapest Parkban: https://www.facebook.com/events/643957806140593